پایان-نشست-اقتصادی-طالبان- از-شکوه-تا-وعده-

مقام‌های حکومت امارت اسلامی طالبان در اولین«کنفرانس اقتصادی افغانستان» ضمن محکوم کردن وضع تحریم‌های جهانی و فساد در نظام جمهوریت؛ وعده سپردند که مدیریت اقتصاد کشور در اولویت کاری شان قرار خواهد داشت.

به گزارش افغان نیوز: اولین«کنفرانس اقتصادی افغانستان» به هدف ارائه دیدگاه اقتصادی و استراتژی حکومت طالبان، امروز چهارشنبه( 29، جدی ) با حضور سفرا، نمایندگان سازمان ها و متخصصین در کابل برگزار شد.

ملا محمد حسن آخند‌زاده، رئیس الوزرای طالبان در این کنفرانس گفت:« کمک‌های کوتاه مدت راه حل نیست، مشکلات باید به گونه بنیادی حل شود.» 

او همچنان گفت: آنهای ‌که‌ ما را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند، با اعمال تحریم‌ها و مسدود کردن پول‌های مردم، خود شان حقوق بشر را پامال کرده اند.

آخند‌زاده تصریح کرد، کشور‌های که خود را مدافعین اصلی حقوق بشر می‌پندارند، با مسدود کردن پول‌های افغانستان، افغان‌ها را با بحران بشری مواجه ساخته اند. اگر واقعا نگران حقوق بشر هستند، بیایند از راه تفاهم گام‌های واقعی به سوی بیرون رفت از معضل بشری برداریم.

او از کشور های اسلامی خواست که باید در به رسمیت شناختن امارت اسلامی پیش قدم شوند. زیرا امارت اسلامی تمام شرایط به رسمیت شناختن را تکمیل کرده است.

در همین حال، عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای طالبان در این کنفرانس گفت: مدیریت اقتصاد کشور در اولویت امارت اسلامی افغانستان قرار دارد. زیرا در دو دهه گذشته اقتصاد افغانستان بر اساس تزریق کمک‌های جهانی بنا شده بود. 

به گفته او،  سطح وابستگی اقتصادی در 20 سال گذشته غیر قابل تحمل بود. زیرا 75 درصد بودجه افغانستان از کمک های خارجی تمویل می گردید. کمک‌ها دارای شرایط سیاسی بودند.

او تصریح کرد که وابستگی به کمک‌های ناموثر، هزینه‌های انکشافی را افزایش داده و زمینه فساد مالی را در کشور به وجود آورده بود. هرچند اداره قبلی طی این سالها فساد را تحمل کرد و به حمایت از سیستم‌های در حال زوال ادامه داد؛ اما از این کمک‌ها گروه کوچک حاکم و سیاسیون سود بردند و ملت گرسنه ماند. 

آقای حنفی گفت: حاکمان 20 سال گذشته، شعار خودکفایی سر می‌دادند؛ اما معنی آن را نمی دانستند و به همین خاطر نظامی که با این کمک‌ها ساخته شده بود به اندازه نا موثر بود که یک شبه ازهم فروپاشید. تحریم‌های رسمی و غیر رسمی بالای مردم اعمال شد. افغان‌های عادی در نتیجه این تحریم‌ها با چالش‌ها مواجه شدند. صدها هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه شدند.

معاون رییس الوزرای طالبان افزود؛ اکنون زمان آن فرا رسیده است تا از این فرصت برای اتخاذ پالیسی‌های جدید و موثر اقتصادی استفاده اعظمی صورت گیرد. حکومت موجود تلاش خواهد کرد تا افغانستان از طریق تقویت اقتصاد بومی و پویا به اهداف بلند خودکفایی واقعی دست پیدا کند.

از سوی هم، مولوی امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان گفت: افغانستان متعهد به روابط خوب با تمام کشور ها بر اساس احترام متقابل است. او تاکید کرد، که این کشور خواهان روابط اقتصاد محور با کشور های جهان است.

در همین حال، ملا هدایت الله بدری، سرپرست وزارت مالیه در این نشست اقتصادی گفت: سیستم مالی به گونه‌ی کامل در مقایسه به گذشته، فعال ‌تر گردیده است. زیرا در حال حاضر جلو فساد در جمع‌آوری مالیه گرفته شده و جریان جمع‌آوری عواید در گمرکات کاملا شفاف و برای نخستین بار با استفاده از عواید داخلی، بودجه آماده کرده‌ایم.

این درحالی است که با روی کار آمدن امارت اسلامی طالبان در افغانستان، این اولین نشست اقتصادی سران این گروه است که در مورد اقتصاد کشور دیدگاه شان را ارائه کرده اند.

پایان نشست اقتصادی طالبان: از شکوه تا وعده!

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد